Monday, April 19, 2010

استناد به عدد و رقم باز بهتر است


جايي ديدم بحث شده در مورد اينكه در مديريت نبايد ديد مهندسي داشت و خيلي هم نبايد به آمار و ارقام اتكا نمود؛ و اين به دليل ظرافتها و پيچيدگي هاي رفتاري انسانهاست كه من تا حدودي قبول دارم. ولي اين حرفها نبايد باعث شود كه اين را از ياد ببريم هر تصميمي كه يك مدير مي گيرد بايد يك دليل به اصطلاح محكمه پسند داشته باشد كه آن هم بايد از روي مستندات و آمار و ارقام نشأت بگيرد ، نه اينكه  ادراك خود را دليلي بر اين بداند كه فلان مشاهده عيني اش واقعيتي است غير قابل انكار. مثلا در يك مراسمي يكي بيايد يك حرف نارحت كننده اي بزند و همه تحت تأثير قرار گرفته و گريه كنند و ما هم بياييم بگوييم بله كاركنان ناراحتند و ناراضي، يا بر عكس (بنا به دلايلي من برعكس مثال زدم!).

بله خيلي از عوامل را نمي توان با عدد و رقم بيان كرد. ولي همين ارقام و عددهايي كه از نظرسنجي‌هاي پر از عيب و ايراد، باز خطاي كمتري دارد نسبت به برداشت ذهني افراد.

البته اين حرفهايي كه مي زنم شايد براي خيلي ها بديهي باشد، ولي آنچه مهم است چنين مسلماتي به سادگي مورد پذيرش تصميم گيرندگان نهايي قرار نمي گيرد.

3 comments:

saharmohajerani said...

salam. az avale sobh ke comment shoma ro khatab be hamkare ghadimi didam ye riz daram mikhandam. javabe jalebi bood. thanks.

امیر حسین said...

با سلام
با کلیت نظر شما موافقم ولی برای بسیاری هنوز تفاوت بین عینیت و کمیت شفاف نیست.
مشکل آنجا آغاز می شود که برخی دچار بیماری رقم پرستی می شوند و چنان شیفته شاخص ها می شوند که از یاد می برند این شاخص ها برای چه پیشنهاد شده اند و فراموش می کنند
هر عدد و رقمی نیازمند تحلیل و تفسیر است که ناگزیر ذهنیات را هم در آن وارد می کند.
عده ای هم فارغ از ارزش افزایی و پیشبرد مدیریت تنها برای رنگ و لعاب علمی زدن به آن رو به بیش! کمی سازی و پیچیده کردن بی دلیل می آورند (بسیاری از مشاوران مدیریت ایرانی در این دسته جا می گیرند)
جای رویکردهای کیفی خالی است که هرچند چندان به عدد و رقم متوسل نمی شوند ولی می توانند بینشی ارزشمند را پیشنهاد دهند.
نمونه این کمیت زدگی را در کار کسانی می توان دید که می خواهند فقط با ابزارهای کمی فرهنگ سازمانی را مطالعه کنند

AYDIN said...

بله، عده اي از سمتي كه من گفتم از پشت بام مي افتند(هيچ احتياجي به عدد و رقم ندارند و به طور مادرزاد مديرند و مي توانند تشخيص دهند) و عده اي هم از سمتي كه شما مي گوييد؛ يعني در كمي گرايي افراط مي كنند تا در اصل گزارش و تحليل خود را با عدد بزك كنند

امتيازدهي به وبلاگ

لطفا پس از بازديد، به اين وبلاگ امتياز دهيد: (لينك مستقيم صفحه امتيازدهي)