Thursday, July 3, 2008

تعاريف و زبان مشترك

در محيطي كه ما هستيم معمولا برخي داراي حافظه اي قوي بوده و در جلسات، تعاريف را به خوبي بيان مي كنند و خيلي مايلند كه مفاهيم و مصاديق را در شابلون و يا قالب آن تعريفات بگنجانند. در مقابل هم طيفي هستند كه تحليلگر بوده و به سادگي انعطاف لازم براي درك موضوعات را دارند ولي نمي توانند نظريات تحليلي خود را به سادگي بر كرسي بنشانند؛ و احتمالا، دليل همان شابلون و قالبهاست و عده اي هم اين وسط هستند كه مي خواهند اين دو گروه را متفق القول كرده و به قول خودشان به زبان مشترك برسانند. ولي اين تضارب آرا كه به خودي خود مطلوب است، معمولا باعث اطاله مدت زمان جلسات و خستگي و ... مي شود.

براي مثال، فقط در مورد كارآفريني سازماني (*Intrapreneurship) در اين كتاب (كارآفريني/ احمدپور دارياني**) چهار تعريف به نقل از محققين اسم و رسم دار آمده كه حاصل سالها تجربه و تحقيقات آنهاست و با آنكه تفاوتهاي كم و زياد ظاهري و حتي محتوايي دارند ولي آنچه مشخص است مفهوم، منظور و هدف مشخص مي باشد كه كارآفرين سازماني كيست و اينتراپرنوئرها هرگز منتظر اين نمي مانند كه محققان علم مديريت بيايند قالبهاي تشكيل دهنده كارآفريني را مشخص كنند و احتمالا اين كارآفرينها هستند كه با فعاليتهاي خلاقانه و منحصربفرد خود باعث مي شوند محققان به زحمت افتاده و به مرور زمان تعاريف را تغيير دهند و ما هم در جلسات، شاهد و مستمع نقل قولها، داستان و قصه هاي مختلف مديريتي به خصوص از سوي مروجان خرافات مديريتي*** بشويم:

1- هانس شول هامر / 1982: فعاليتهايي كه به طور صريح از حمايت قانوني و منابع سازماني در جهت تلاشهاي نوآورانه براي ارائه محصول جديد، رشد، بهبود محصول و فرآيندهاي جديد توليد برخوردار مي گردند.

2- وسپر / 1990: فرايندي است كه سبب مي شود شركت نوآورتر شذه و نسبت به موقعيتهاي بازار سريعتر عكس العمل نشان دهد و از طريق ايجاد حس مالكيت، كاركنان را بر مي انگيزاند.

3- تعريف چندنفره نافزينگر، هورنزباي، مونتاگنو و كوراتكو / 1993: يك فرايند چندبعدي با نيروهاي بسياري همراه است كه به طور هماهنگ عمل مي نمايند و به اجراي يك انديشه نوآورانه منجر مي شوند.

4- فراي / 1993: همچون كارآفريني، يك فرايند است، فرايندي كه اگر قرار باشد بقاء يابد، بايد تشويق، تمجيد و حمايت شده و مورد تقدير قرار گيرد. كارآفريني سازماني فرايندي است كه از طريق القاي فرهنگ كارآفرينانه در يك سازمان به ارائه نوآوري در محصول و فرايندها مي انجامد.


*) كار آفريني: entrepreneurship / كارآفريني سازماني: intrapreneurship
** ) كارآفريني(تعاريف، نظريات و الگوها) / تأليف دكتر محمود احمدپور دارياني، نشر شركت پرديس57، چاپ سوم، تابستان 1380
***) "مروج خرافه مديريتي" عبارت جالبي است كه به شوخي از سوي يكي از دوستان مطرح شده و براي من هم خيلي جالب بود
.

No comments:

امتيازدهي به وبلاگ

لطفا پس از بازديد، به اين وبلاگ امتياز دهيد: (لينك مستقيم صفحه امتيازدهي)