Wednesday, July 21, 2010

استفاده از پيووت چارت‌ها جهت جلوگيري از تفكيك بازي

متاسفانه در اين وبلاگ نتوانسته‌ام آنطور كه بايد و شايد و با توجه به نامي كه براي آن انتخاب كرده‌ام به استفاده از تكنولوژي اطلاعات در امور مربوط به مهندسي صنايع و مديريت بپردازم. حال قصد دارم در مورد گزارشگيري و رسم چارت توضيحاتي كاربردي بدهم.

احتمالا از شما هم در محل كارتان خواسته مي شود نمودارها و جداول مختلفي جهت درج در گزارش‌ها يا پرزنتيشن‌ها رسم كنيد. هر بار هم وقتي آقايان نمودارها و جداول را مي‌بينند تازه افق‌هاي جديد(!) پيش چشمشان هويدا شده و مي گويند اين نمودارها را به تفكيك فلان چيز هم ارائه بده. و هر بار هم درخواستهاي جديد مطرح مي‌شود.  جهت جلوگيري از اتلاف وقت براي  تكرار در ترسيم نمودارها كه تعداد آنها با توجه به "تفكيك" به صورت تصاعدي بالا مي‌رود، مي‌توان از Pivot chart ها يا Pivot Table هاي Microsoft Access يا Microsoft Excel بهره‌مند شد.

البته من فكر مي كنم يكي از دلايل عدم استفاده از اين ابزارها در ايران اين است كه تعداد جداول و نمودارها در پرزنته‌ها زياد شده و در نتيجه مدت زمان پرزنته هم جهت اطاله كلام بيشتر شود. ولي خوب اگر در محل كار شما "زمان" ارزش خود را دارد و مديران و تحليل‌گران مي خواهند گزارش‌ها قدرت انعطاف پذيري بيشتري داشته باشند شما ناگزير به استفاده از Pivot Chart ها هستيد. البته بايد بعد از تهيه اين فايل‌ها بايد به خوبي قابليت آنها را هم توضيح دهيد تا بتوانند با drag و drop كردن فيلدهاي مختلف هر چه مي‌خواهد دل تنگشان گزارش بگيرند.

در پست بعدي طرز تهيه اين فايل‌ها در اكسس آموزش داده خواهدشد.

7 comments:

افشین دبیری said...

استاد کسائی گل
سلام و تشکر از اینکه وارد یک حوزه جدید شدی . حتماً آموزش ها را دنبال خواهم کرد. آقا این گیری که به ارزیاب ارشد ها دادی همچین یه نموره حالم رو گرفت. البته نور به قبر امیر کبیر بباره. اگه ایشون مخالف درجه بندی اعضای تیم باشه من لال می شم؛ اما باید قبول کرد که اصل ارشدیت یا سنیوریتی در همه جای دنیا پذیرفته شده است و هیچ حرجی بر آن نیست. القاب و عاوین را باید در این حجت الاسلام دکتر مهندس فلانی به چالش گرفت که در آن طرف تشنه و مجنون عنوان است و هر چه هم بهش اضافه کنی تمامی ندارد. به هر حال زیاده جسارت است و تشکر

پویا said...

واقعا ابزار محشری ست
البته خیلی ها از جمله مهندسین عزیز صنایع ازش بی خبرن !

Unknown said...

جناب دبیری؛ همانگونه که در مطلب مزبور هم ذکر شده خاطرنشان کرده ام : "بيچاره همان ارشدها كه چه بسا ارشد هم باشند، ولي به نظر مي‌رسد ارزش و قدر واقعي آنها هم در "تورم" درجه بندي و ارشديت پايين‌تر از اين حرفهاست. " بنابراین من بیشتر به یک شبه ها گیر داده ام. البته آن کسی که در تخصصی ارشدیت دارد باید در متخصص نامیدن غیر ارشدها دقت کند و مسؤولیت دارد. انگار پزشکی که فوق تخصص چشم دارد بیاید و به یک شخصی که طب نخوانده بگوید تو هم متخصصی ولی فوق متخصص نیستی!
ضمنا یک نکته مهم این است که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. ما نقدا از دور و بر خود به خوبی مطلعیم که چه خبر است! و اگر از همین لایه های زیرین و از سطوح نزدیک به خود که در تشنگی به عناوین و القاب دست کمی از بالادستی ها ندارند انتقاد کنیم بهتر است تا اینکه به مقامات و سیاسیون گیر بدهیم. فرهنگ از پایین عوض شود تاثیر گذارتر است

احمد شریفی said...

سلام
آدرس وبلاگ من عوض شده.
آدرس جدید: http://asharifi.wordpress.com/
فید وبلاگ: http://feeds2.feedburner.com/sharifi123

دبیری said...

جناب کسائی! درود. حرف حق جواب ندارد

HR said...

من هم با مهندس كسايي كاملا موافقم
جناب مهندس دبيري بايد باشي و از نزديك ببيني كه چه خبره ! كساني كه حوزه كاريشون پر از مشكل هست و هيچ قدمي براي اين بر نمي دارند چجوري به خودشون اجازه مي دهند كه حوزه يا شركت ديگر را ارزيابي كنند يا افرادي كه در اين گروه هاي ارزيابي قرار دارند هنوز منطق رادار را بلد نيستند ما اينجا از نزديك شاهد اين امر هستيم ... بعضي هاي ديگه هنوز نمي دانند كه امتيازات مدل تعالي تغيير كرده و خيلي از مسائل ديگه ...

افشین said...

با درود به بهمن خان گل. من شجاعانه می خوام بگم تعداد ارزیاب ارشد کاربلد و سلیم النفس و شجاع در ایران کمتر از پنج نفره و به قول احمدی نژاد تیر خلاص! اما آیدین خان کجایی که ما چشممون خشک شد بسکه برای پیوت چارت یاد گرفتن اینجا زل زدیم. ضمناً این بابای ناشناس هم عین بختک هی داره یه چیزی رو تکرار می کنه که باید به دادش برسی. کلاً شاید این جمعه بیایی؟

امتيازدهي به وبلاگ

لطفا پس از بازديد، به اين وبلاگ امتياز دهيد: (لينك مستقيم صفحه امتيازدهي)